top of page

קיסרות אדומה: ניצן דוד פוקס צולל למעמקי הפוליטיקה הסינית

בספרו החדש "קיסרות אדומה" סוקר ניצן דוד פוקס (מייסד הפודקאסט 'המשחק הגדול') את אחת הסוגיות הכי מעניינות והכי חשובות בכל הקשור לעתיד הסדר העולמי: סין.

קיסרות אדומה - ביקורת
שם הספר: קיסר אדום: להבין את סין ואת עתיד הסדר העולמי
שם הסופר: ניצן דוד פוקס שם ההוצאה: ספרי ניב
מספר עמודים: 339 מחיר: 98 ש"ח

הספר נפתח בהסבר על הכלכלה הסינית, על בעיית החוב החמורה שלה ועל הבועה הכלכלית שלה, ממה היא נוצרה, למה היא נוצרה, ולמה לא נראה שהמצב שלה ישתפר. הוא עובר לסקירה של מוקדי הכוח. מי בעצם שולט בסין, ואיך הוא עושה את זה. פוקס מראה כיצד סין היא למעשה המפלגה הקומוניסטית, בעזרת סקירה של הפורומים המפלגתיים ומי חבר בהם.


הספר ממשיך עם התוכנית השאפתנית של שי ג'ינפינג - מי הוא בעצם שי? המשפחה אליה הוא נולד, ההשתלטות הכמעט מוחלטת שלו על המפלגה, והתוכניות השאפתניות שלו. פוקס עובר גם על ההיסטוריה הסינית, החל ממלחמת האופים מול הבריטים ועד מאה שנות ההשפלה הלאומית. משם הוא עובר לקו הלאומני יותר והסמכותני יותר שהמפלגה נוקטת, כחלק מה"חוזה עם האזרח" של המפלגה.


גם ליוזמות "החגורה והדרך", שידועה בעברית בשם "דרך המשי החדשה", מגיע פוקס. הוא מראה כיצד, למרות הרושם ש"מדובר בלא פחות מניסיון סיני לכבוש את העולם", מדובר בעיקר בתרגיל יח"צ. הפרויקט לא מנוהל כתוכנית מסודרת. למשל בקמבודיה, שהממשלה הסינית הגדילה את ההשקעות בה מ-76 מיליון דולר לכיותר מחצי מיליארד דולר (!), חלק ניכר מהתקציב הלך להקמת... בתי קזינו. הוא מראה בעזרת דוגמה זו שאין הגדרה מסוימת למה נכנס לדרך המשי ומה לא, ושבעצם אין שום קריטריונים לכניסה אליה. אני פחות קיצוני בדעתי על התוכנית מפוקס. לדעתי היא לא רק תרגיל יח"צ, אם כי זה חלק ניכר ממנה. היוזמה היא שילוב של שחיתות שכמו בכל מערכת, ובמיוחד במערכת כל-כך פקידותית, יש ממנה הרבה. ביחד עם המון כסף שמוזרם זה לא יכול להגמר טוב. אבל כן בסופו של יום, לדעתי, היוזמה מכשירה השקעות סיניות בכמויות, וגם אם הן לא תמיד נחוצות, חלק ניכר מהן תורם מאוד לסין.


התחנה האחרונה של פוקס היא על מגפת הקורונה. פוקס מראה עד כמה הקורונה הוכיחה את כל מגרעותיו של השלטון, השחיתות והפחד מהשלטון הבכיר הובילו לטיפול רע מאוד במשבר. הוא מראה כיצד, למרות שהממשל מנסה לשדר עסקים כרגיל, המצב בסין הפך גרוע יותר בעקבות המגפה.


הספר כתוב בצורה לא פחות ממעולה, הוא קליל מאוד לקריאה, ולמרות שהוא מפוצץ בנתונים ומידע הוא קל להבנה ולא משתמש בשפה גבוהה ומסורבלת. הקריאה בו שוטפת ומאוד נעימה, ואני מצאתי את עצמי קורא אותו בכל הזדמנות.

אולם הספר לא חף מחסרונות: הספר נכתב על בסיס סדרת הפודקאסטים "קיסר אדום", וזה ניכר. אני לא האזנתי לכל הסדרה, אבל לחלק גדול ממנה כן. ניכר שפוקס באמת ביסס את הספר על הסדרה, היו חלקים שממש ידעתי מה הוא הולך לומר, כי זכרתי מה נאמר בפודקאסט. אני מניח שמי ששמע את כל הסדרה - יסבול מזה אפילו יותר. אולם למי שלא שמע את כל הסדרה, שמע חלק ממנה, או הספיק לשכוח - הספר יעשה עבודה מעולה.


לסיכום, הספר נהדר. הוא סוקר כל מה שצריך לסקור, ועושה את זה בצורה לא פחות ממעולה. הוא קליל, מעניין וכתוב טוב. אם הייתי שומע את כל סדרת הפודקאסטים, לא בטוח שהייתי ממהר לקנות אותו. אם לא, הוא מומלץ מאוד, והוא הכרחי להבנה של סין.

bottom of page