top of page

לא יישא גוי אל גוי חרב: ביקורת על הספר 'מלחמה'


שם הספר: מלחמה - כיצד עיצבו אותנו סכסוכים המחברת: מרגרט מקמילן הוצאת הספרים: עם עובד מספר עמודים: 288 מחיר: 98 ש"ח

כן, זאת שוב ביקורת שנפתחת עם סיפור על מלחמת הכוכבים. תתמודדו. עולם מלחמת הכוכבים - שממשיך להתרחב כאילו ג'ורג' לוקאס לא בן שמונים ומשהו - מבוסס, כנרמז בשמו, על מלחמה. בין הסית' לג'דיי, בין אדם לעצמו ובין משפחות. המלחמה מקיפה שם הכל, ממש הכל. היא נוכחת בכל חלק ובכל פרק.


מה שמעלה את השאלה הבאה: עם כל הכבוד - ויש כבוד - למלחמה הבדיונית, כמה משפיעה המלחמה עלינו? ובכן, התשובה היא שלא מעט. לפי ההיסטוריונית מרגרט מקמילן, מחברת הספר "מלחמה - כיצד עיצבו אותנו סכסוכים", המלחמה מלווה אותנו משחר ההיסטוריה ועד ימינו, ומשפיעה על עולמנו בצורה מיוחדת.


המלחמה היא דבר כל כך מרכזי - ישראל חיה תחת מצב מלחמה עוד מקום המדינה (שנת 1948!) ועד ימינו (ע"ע מבצע "שובר גלים" המתרחש בימים אלה בשטחי יהודה ושומרון, וכן המבצע האחרון בעזה - "עלות השחר" - שלמעט פלישה קרקעית, יכול להיחשב כמלחמה לכל דבר ועניין) והספר הנ"ל מוסיף תוספת חשובה, גם אם רב-תרבותית ובינ"ל, לחקר המלחמה בישראל, שיכול להעמיק את השיח בנושא.

כריכת הספר.

מקמילן הולכת ממש אחורה. עם רפרנסים מהקרבות בתנ"ך והמון סיפורים ממלחמות בעת העתיקה, היא מציגה לנו את המבוא למלחמה. העיצוב של הכריכה "צועק" את זה בצורה נהדרת: בחלק העליון של הכריכה מופיעים מטוסי קרב מודרניים, ובחלק התחתון איור עתיק של פרש על סוס חמוש בחרב ומגן - לא משנה מתי, לא משנה כמה זמן עובר, מלחמות תמיד היו, ובני האדם תמיד נלחמו אחד בשני.


המלחמה היא דבר נורא, אין ספק. אין הרבה דברים חיוביים עליה. אבל מה שכן - היא מנוע חברתי-פוליטי-כלכלי אדיר, בכל אספקט אפשרי.


אחד השינויים המרכזיים בהם מתמקדת הם התקדמות השוויון המגדרי לצד המלחמות. אודה, לא חשבתי שזה נושא שיכולים לכתוב עליו כל כך הרבה. מקמילן מציגה התפתחויות חברתיות-נשיות שקרו לאור המלחמות ובגללן, וחושפת צד מחקרי היסטורי-פמיניסטי מרתק.


מקמילן עוברת דרך מספר נושאים חשובים מאוד. היא נוגעת בסיבות המלחמה (המטופשות לרוב) לאורך השנים; יחס האזרחים למלחמה - וההשפעה שלה עליהם, בצורות ה"טובות" ובעיקר הרעות; תפקידם של הלוחמים ואיך המלחמה מעצבת אותם באופן אישי; ועוד פרק - די קשה לקריאה אם תשאלו אותי - על אמצעי הלחימה ועל איך הם השתכללו עם השנים ועם המלחמות.


מקמילן כתבה ספר מרתק - וחשוב מאוד באותו זמן - על תולדות המלחמה, על התקדמותה וכן על השפעותיה עלינו. והצליחה להוכיח, לצערנו, את השפעותיהן של המלחמות לאורך הדורות על חיינו, וחזון פסימי למדי שדבר זה לא הולך להשתנות בקרוב.


*הערת מערכת האתר: הספר התקבל לביקורת מאת הוצאת "עם עובד".

bottom of page