top of page

״אין דבר, כדאי למות בעד הארץ״: ביקורת על הספר 'איש תל חי'



פסל ״האריה השואג״ בכפר גלעדי, סמוך למקום נפילתו של טרומפלדור; צילום: פריץ כהן, לע״מ.
שם הספר: איש תל חי - פרשת תל חי אחרי יותר ממאה שנה עורך: ד"ר מרדכי נאור הוצאת הספרים: מטר מחיר הספר: 108 ש"ח מספר עמודים: 286

בניגוד למיתוס המפורסם, בעת לכתו לעולם שכולו טוב, לא אמר יוסף טרומפלדור "טוב למות בעד ארצנו". המילים המדויקות שנאמרו במבטא רוסי ובעברית גבוהה של עולה חדש היו דווקא "אין דבר, כדאי למות בעד הארץ". שיבושים שונים עברו על המשפט המפורסם, וכעת האתוס של הקרב על תל חי עוצב בעיקר בזכות אותה שגיאה.


בעת פרסום ביקורת ספרים זו שאתם קוראים ברגעים אלה, עברו 103 שנים מעת הקרב המפורסם על תל חי - שהתרחש בראשון למרץ, 1920. הקרב - שתוצאתו הטרגית הייתה אובדנו של יוסף טרומפלדור, מנהיג ציוני-סוציאליסט נלהב ולוחם ללא חת, בכל צבא שבו היה, כולל זה הרוסי, שבשירותו איבד את אחת מידיו. בעת מותו בטרם עת, אמר טרומפלדור את אמרתו המפורסמת (פסקה ראשונה בטקסט לעיל), שהפכה למיתוס על-זמני, ועיצבה את תורת הציונות דורות ארוכים לאחר שנטמן טרומפלדור בכפר גלעדי.


הפעם הראשונה בה נחשפתי אל מאורעות קרב תל-חי הייתה בעודי בן 9 לערך. קראתי עליו בספרה (המצוין!) של גלילה רון-פדר: "מנהרת הזמן 5 - גבורת תל-חי". ספר הילדים הנחיל לי את הספר המופלא אודות קרב תל-חי, קרוב לעשרה עשורים אחרי שהתרחש, וקעקע בי - כמו במאות אלפי ישראלים נוספים - את דמותו של יוסף טרומפלדור גידם ידו השמאלית, האחד שהקריב את עצמו עבור אידאל המדינה היהודית.


נחשפתי לסיפור בגיל צעיר, כפי שאנחנו רואים, הקרב - שהפך לאתוס בשנים הרבות מאז קיומו - עוד אינו מעובד כפי הצורך בזיכרון הקולקטיבי-ציבורי בישראל. אמרה ששובשה ונוצלה למטרות אחרות לצד רומנטיזציה מופרזת ועוד הם רק מאפיינים להיסטוריה הישראלית שמתעצבת מחדש בזיכרון.

כריכת הספר.

וכדי לפרק, להזים ולמוטט מיתוסים נדרש דבר אחד - חקירה עבור האמת מוחלטת, על מנת לחשוף את הסיפור האמיתי, ואת מהלך ההיסטוריה כפי שאכן קרה.


בשביל זה ממש, אני סוקר בפניכם היום את הספר "איש תל חי" (מטר, 2023) בעריכתו הנהדרת של ד"ר מרכי נאור - סופר ועיתונאי פורה מאוד. הספר הוא מהדורה חדשה לספר באותו שם שיצא לפני כעשור.


הספר - שמטרתו המובהקת היא לבחון, כפי שכותרת המשנה שלו מציינת, את פרשת הקרב על תל חי במבט מאוחר יותר - של למעלה ממאה שנים אחרי התרחשותו.


הספר מאגד למעשה מספר גדול מאוד של מאמרים וברכות מאנשי ציבור, לצד (בעיקר) קטעי תעודה וזיכרון מלוחמי הקרב (עדויות שכמובן נלקחו לפני אי אילו שנים, עת הלוחמים היו עוד בין החיים), וכל זה במקביל למחקרים היסטוריים המתארים את החיים בתל חי ואת הקרב הנורא שהתרחש בו עת בוא האביב של שנת 1920. הספר, שיצא לזכר צעיר הלוחמים בקרב תל חי, זלמן בלחובסקי, מספר את סיפורה של תל חי בצורה בלתי אמצעית וממבט ראשון, הן של מומחים והן של אנשים שנכחו בה בעת המאורעות המסעירים.


אך לצערנו, הספר אינו חף מטעויות. הוא מלא בטעויות עריכה, שהכי גרוע הוא שהן לא עקביות; חלק מן המאמרים ערוך בצורה כזאת וחלק בצורה אחרת, דבר שיכול "לשגע" את הקוראים. בנוסף, לעיתים אין קשר אמיתי בין המאמרים, ונראה שהם חוברו בצורה ארעית מאוד.


אך למרות זאת, הספר מעניין ומחכים מאוד, ומכיל מגוון של נקודות מבט על הקרב המיתי שהתרחש בתל חי. הוא גם זוכה להערכה משלל כיוונים במפה הפוליטית - לשם ראיה, הספר מאגד מכתבים מאישים פוליטיים מרחבי הקשת האידאולוגית בארץ, ביניהם נשיא המדינה הרצוג וראש הממשלה נתניהו. מדובר בספר מומלץ שמאגד יחדיו אסופות רבות על חיי היום יום בתל חי ועל הקרב הנורא שהתרחש בה, ומשמש מעין אנציקלופדיה - מה שהופך אותו לספר בעל יתרון משמעותי על פני ספרים אחרים בתחום, הן ברוחב היריעה שלו והן בידע הרב שנמצא בו.


הערת מערכת האתר: הספר התקבל לביקורת מאת הוצאת מטר.

bottom of page