top of page

קא־בום! ביקורת על הספר 'הספירה לאחור 1945'

"עתה הנני המוות, מחריב העולמות". - ג'יי רוברט אופנהיימר, בעודו מדבר על פצצות האטום שאת פיתוחם ניהל.

פטריות העשן מעל היורשימה ונגסקי, 1945. העולם השתנה לנצח.
שם הספר: הספירה לאחור 1945 - הסיפור המדהים ששינה את העולם, על 116 הימים שקדמו להטלת פצצה האטום על הירושימה שם הספר: כריס ואלאס עם מיץ' וייס הוצאת הספרים: מטר מספר עמודים: 330 מחיר: 108 ש"ח

חודש וחצי עברו מאז יצא סרטו של כריסטופר נולאן, "אופנהיימר", לאקרנים. הסרט, המגולל את סיפורו של רוברט אופנהיימר, אבי פצצת האטום (ומבוסס על הספר פרומתאוס אמריקאי, שיצא בעברית בהוצאת הקיבוץ המאוחד), כבר הפך לשובר קופות, והוא ללא ספק אחד הסרטים הטובים ביותר שיצא לי לראות בשנה האחרונה, באותה שורה (שנדמה לי כי אותה הוא מוביל) עם "שומרי הגלקסיה: חלק 3" ו"המזח".

זה דבר די מפתיע שסרט ארוך, עמוק והיסטורי שכזה זוכה לפופולריות כל כך גבוהה, דבר שניתן לתלות ראשית בבמאי הסרט המפורסם נולאן, ובכך שמדובר בנושא שהעניין הציבורי בו רק עולה וגובר: שימוש גרעיני למטרות מלחמתיות ופצצות אטום.

ויש סיבה לכך. אין דבר מסקרן יותר מכוח האדם לחולל הרס בלתי נתפס, במיוחד כשהוא רותם לכך את כל הכוחות הטבע. העולם השתנה מאז ניסוי טירנטי (כן, דווקא טירנטי), והוא לעולם לא יחזור להיות כמו שהיה מקודם. וזה הזמן לבחון מחדש, גם אם בצורה קלה ומהירה, את הסיפור המדהים הזה שנקרא "פצצת האטום".

כריכת הספר.

את הדבר הזה מנסה לעשות הספר הספירה לאחור 1945. ספר של 330 עמודים - לא קצר חלילה, אבל גם לא אחד שהייתי מגדיר כמחקר ארוך־טווח הממפה את כל הסיפור שנקרא "פצצת האטום".

במקום זאת, הספירה לאחור 1945 הוא ספר עיתונאי, זריז, קל, שיכול להכניס את הקורא מן השורה לתוך העניין, אבל גם לעניין אדם שמבין יותר בתחום, אפילו מומחים.

באופן מעניין, שאני לדוגמה לא הייתי בוחר בו, ואלאס בוחר לפתוח את ספרו לא בפרוץ מלחמת העולם השנייה, או גילוייו של אלברט אינשטיין בתחום הגרעין, לא פנייתו של האחרון לנשיא דאז רוזוולט, ולא תחילת פרויקט מנהטן ושיכון המדענים בלוס אלמוס.

הוא מתחיל בנקודה בה יורשו של רוזוולט לאחר מותו, סגן הנשיא וכעת הנשיא הארי טרומן, מגלה על פרויקט מנהטן. בבחירה שמועילה לספר ומניעה אותו קדימה, המחבר מציב אותנו במקום שבו היה טרומן לפני עשרות שנים: האם לשחרר את הגיהנום עלי אדמות?

בסופו של דבר, הוא בוחר שכן. משם, ואלאס סופר לאחור יחד עם הקורא, כמעט יום אחרי יום, עד ההפצצה הגורלית, הטלת פצצת האטום על הירושימה. גיבורים גדולים כמו טרומן, אופנהיימר, קיסר יפן ועוד מופיעים גם הם, אבל לא פחות חשוב מכך - גם גיבורים עלומים, אלה שהיו חלק מהמכונה האדירה שהפעילה את חורבן עולמנו ואת האיום הנוכחי עליו.

לא מדובר במחקר, מדובר בספר עיון פופולרי, בסגנון עיתונאי, מה שהופך אותו לכל־כך טוב. הוא קולח, נותן לקורא את המידע הנחוץ, ומאפשר לו ללמוד עוד על הפרשייה הכה־גורלית הזאת בהיסטוריה של המין האנושי. מעבר להיות הספר עצמו טוב, ראוי לציין את תרגומה הנהדר דפנה לוי, שמנגישה את הספר לקורא העברי בצורה מעולה.

הספר נמסר לביקורת מהוצאת מטר.

bottom of page