top of page

המהפך והשלכותיו: ביקורת על הספר 'גבירותיי ורבותיי, מהפך'


גבירותיי ורבותיי מהפך - ביקורת - בין השורות
שם הספר: גבירותיי ורבותיי, מהפך: 1977-1981: ארבע השנים שבהן שינתה ישראל את פניה
שם הסופר: משה פוקסמן-שע"ל שם ההוצאה: סלע מאיר
מספר עמודים: 224 מחיר: 98 ש"ח

הבחירות לכנסת התשיעית, שהתרחשו ב-17 למאי 1977 יצרו מפנה חדש במערכת הפוליטית בישראל - ''מהפך'' כמו שנהוג לקרוא לזה. מפלגת האופוזיציה הנצחית ''הליכוד'' הדיחה את מפלגת הפועלים ''מפא''י'' (שנקראה אז "המערך") משלטון של עשרות שנים, במערכת בחירות מתוחכמת, קרה, ואכזרית כלפי יריביהם. מנחם בגין - שנוא נפשם של ותיקי מפא''י נכנס ללשכת ראש הממשלה, ומפלגות הפועלים ששלטו ביד רמה במדינת ישראל קרוב לשלושה עשורים נאלצו להתרגל לישיבה על ספסלי האופוזיציה, בעוד יריביהם מחלקים ביניהם את משרדי הממשלה.

את התוצאות של אותו ''מהפך'' אנו חווים עד היום - ראו לדוגמה את העימות בין נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לבין חבר הכנסת דודי אמסלם - והשפעותיו מרובות מכדי שנוכל למפות את כולן. אך למרות זאת, ד''ר משה פוקסמן-שע''ל (לשעבר מנהל מוזיאון הכנסת) מנסה לעמוד במשימה קשה זו, ומתאר בספרו החדש ''גבירותיי ורבותיי, מהפך'' את השפעות הבחירות לכנסת התשיעית, ואיך תוצאותיה השפיעו על פניה של מדינת ישראל.

בספרו - הלא עבה במיוחד - מצליח פוקסמן שע''ל לתאר לנו שישה נושאים שלפי דעתו הם אלה החשובים ביותר שממשלתו הראשונה של מנחם בגין הצליחה להשפיעה עליהם. לכל נושא מוקדש פרק; הנושאים עוסקים בוויכוח הכלכלי בין מפלגות השלטון, הקיפוח נגד בני עדות המזרח, אופיה וצביונה של מדינת ישראל, ההתמודדות של בגין עם הבעיה הפלשתינית והעיסוק בסוגיית השטחים ביהודה ושומרון.

הספר כתוב בצורה קלה וקולחת, ונבנה בצורה כזו שתקל על הקורא, גם אם הוא לא מעורה בפוליטיקה של סוף שנות השבעים של המאה הקודמת, להתמצא בסיפורים שמשפיעים על ישראל עד היום. פוקסמן-שע''ל מצליח ליצור שילוב בין ספר עיון לספר פרוזה, מה שהופך את חווית הקריאה בו למהנה מאוד.

פוקסמן-שע''ל - שבמסגרת עבודתו באקדמיה משמש כהיסטוריון - מגיע מן חוג האקדמיה המצדד בימין הציוני-רוויזיונסיטי והוא אינו מסתיר את זה, אך למרות זאת, בספרו הוא מצליח ליצור תמונה אובייקטיבית של התנהלות ממשלת בגין הראשונה, ומשאיר בידי הקורא לפרשן את השינויים שחולל המהפך בישראל.

קורא כמוני - שאינו מעריך את בגין יתר על המידה, אם ניתן לומר - יוכל למצוא בספר סיבות לשינוי אופיה של ישראל, אך לרעה (כמובן על פי ראות מבטי הסובייקטיבית בלבד), ואילו קורא המצדד בדעותיו של בגין יוכל למצוא סיבות לאיך בגין הפך את מדינת ישראל על פניה והוביל אותה לכיוון אחר, ואולי טוב יותר, מאשר הכיוון שמפלגת מפא''י תיכננה עבורה.

לע''מ, הרמן חנניה - ביקורת ספר: גבירותי ורבותי מהפך
בגין נואם, קרדיט: לע''מ, הרמן חנניה

אלפי עמודים וחיבורים נכתבו על ה''מהפך'', וניתן להניח שמספר דומה עוד ייכתבו עליו, אך ספרו של משה פוקסמן-שע''ל מצליח - גם אם לא לחדש יותר מדי - להביא קול חדש וחשוב לספרות העיונית העוסקת במהפך. באמצעות שפה קלה ולא מסובכת, מצליח פוקסמן-שע''ל להנגיש את סיפור המהפך ואת סיפורה של ממשלת בגין הראשונה לקורא הישראלי הממוצע, והוא עושה את זה בצורה נהדרת, שגרמה לי לקרוא את הספר תוך יום אחד. ספר זה מומלץ ביותר, בין אם אתם תומכי בגין או מתנגדיו - מה שבטוח הוא שאין לכם מה להפסיד מקריאה שלו.


bottom of page