top of page

ה-מבוא: ביקורת על הספר 'אור חוזר'


שם הספר: אור חוזר - עולמה של החסידות המחבר: אסופת כותבים, בעריכת ד"ר אבישר הר-שפי הוצאת הספרים: קורן-מגיד ביחד עם הוצאת אוניברסיטת בר אילן מספר עמודים: 846 מחיר: 128 ש"ח

לפני אי אילו מאות לא רבות של שנים, באירופה הרחוקה והקפואה, חלה לה מהפכה. והפעם, לא מדובר במהפכה פוליטית, שבהן התברכה אירופה, אלא במהפכה דתית; ובאופן מפתיע, לא דובר במהפכה דתית-נוצרית, כמו שבדרך כלל קרה באירופה. דובר במהפכה דתית יהודית לחלוטין. למהפכה הזאת ניתן שם כולל ברבות השנים: החסידות.


במזרח אירופה, ייסדו הבעש"ט (ראשי תיבות של הבעל שם טוב, מגדולי ומייסדי החסידות) והמגיד ממזריטש את החסידות: זרם יהודי חדשני שהתאפיין בקו רוחני-מיסטי-בואכה קבלי שיצר מהפכה של ממש ביהדות הליטאית-למדנית הסגורה של אירופה של המאה ה-18.


החסידות - בהכללה גסה כמובן - יצרה יהדות חדשה, יהדות של רוחניות המתמקדת בנפש האדם וביחס לגופו; יהדות שניתן לקרוא לה "מתבודדת" שמעריכה את האדם כיחיד לפני הכל; וכן יהדות הנאמנה לאדם מרכזי בה - האדמו"ר (ראשי תיבות לכינוי 'אדוננו מורנו ורבנו').


אבל הדבר המדהים ביותר הוא שהחסידות - בניגוד לזרמים דתיים שונים, ביהדות ובדתות האחרות כאחד - החזיקה מעמד עד היום. חסידות חב"ד היא אחד הזרמים המרכזיים ביהדות בימינו, ולחסידות יש אפילו מפלגה וסיעה פוליטית בכנסת, ונציגים בממשלה, שנבחרו על סמך היותם חסידים!

אז מדובר בתופעה כמובן בתופעה חברתית, אך גם דתית מאוד. ותופעות, כידוע, צריך לחקור. אז בשביל זה, הביקורת שאתם קוראים עכשיו תסקור את הספר "אור חוזר - עולמה של החסידות".


הספר - עב הכרס במיוחד, כמעט 900 עמודים בכריכה קשה - ממש כמו כותרת המשנה שלו, שואף להקיף את עולמה של החסידות, כתופעה פוליטית, חברתית ודתית כאחד. הספר יצא במסגרת "הקתדרה לחסידות" הפועלת באוניברסיטת בר אילן, השותפה גם היא בהוצאת הספר, ושואפת לפרסום נרחב של כתבים העוסקים בחסידות, וכן לקדם את המחקר של הזרמים החסידיים בארץ.


מדובר למעשה באסופת מאמרים ענקית, כעשרים מאמרים, עם מספר דומה של מחברים המגיעים מרקעים ועולמות שונים, שהמיוחד להם הוא החיבור לחסידות ועולמה, אשר נערכו על ידי ד"ר אבישר הר-שפי - משורר וד"ר לספרות הזוהר, אשר תופסת חלק נכבד מאוד בעולם החסידי - שחיבר בעצמו מספר מכובד של מאמרים מתוך הכרך. המאמרים מגוונים ונוגעים במספר עניינים בחסידות ובעולמה, בצורה אקדמית ועיונית-פופולרית במיוחד.


המאמרים - אשר שואפים להקיף את כל עולמה העשיר והרחב מאוד של העולם החסידי - אינם אחידים, וכל אחד שונה מקודמו, אך אחד המאמרים הטובים ביותר בספר הוא המאמר "האישה" של עורך הספר, שמתמצת את מעמד האישה החסידות, מראשיתה ועד ימינו.


מדובר בספר מצוין, שהמגרעה היחידה שלו היא אורכו, שלא מאפשר קריאה רציפה שלו, אלא חלוקה למקטעים-מקטעים, שגם זה בסדר. הוא יכול לשמש כמבוא נהדר לחסידות, או כלקסיקון וריכוז מקורות אקדמיים בנושא החסידות, אך מה שבטוח - הוא פותח פתח לעולם מרתק, והוא עושה את זה בצורה נהדרת.


הערת מערכת האתר: הספר התקבל לביקורת מהוצאת "מגיד-קורן".

bottom of page