top of page

שיח על שולחן: ביקורת על הספר 'האם העולם באמת קיים'


בובת שעווה של אלברט איינשטיין, הוגה תורת היחסות. קרדיט: pixabay.
בובת שעווה של אלברט איינשטיין, הוגה תורת היחסות. קרדיט: pixabay.
שם הספר: האם העולם באמת קיים - מסע מדעי-פילוסופי מקאנט ועד קוונט מחברים: יצחק בן ישראל וגיא פינקלשטיין הוצאה: דביר, סדרת הספרים ''הקיפוד והשועל'' מספר עמודים: 288 מחיר: 98 ש''ח

בגדול, ממש בגדול, הספר שאני דן בו היום הוא ספר שכולו שיח על שולחן. סביר להניח שכשאתם קוראים את הביקורת הזאת אתם יושבים על שולחן, מחזיקים במחשב נייד, טלפון חכם או טאבלט; כשאני כותב את הביקורת הזאת, אני יושב על יד שולחן וכותב את הביקורת במחשב שלי. אבל, מהו בעצם שולחן? האם הוא קיים?


כן, אם אני אבקש מכם לתאר שולחן, תתארו לי משטח מלבני עם ארבע רגליים, שמשמש לישיבה על ידו או לאכילה עליו. ייתכן מאוד שבהגדרה הפורמלית גרידא תצדקו, אבל עדיין תיכשלו בשאלה ''מהו שולחן''. האם מדובר ברעיון של דבר עליו אנו מסבים? האם שולחן יכול להיות גם משטח מעופף ללא רגליים? והאם הוא קיים רק בגלל שאנו רואים אותו ככזה? אם נסב את מבטנו, האם השולחן עדיין יהיה שם?


כמו שאומרת התזה הידועה: אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שמע, האם הוא באמת נפל? על זה בערך מבוסס הספר עליו אני מעוניין להעביר ביקורת היום: ''האם העולם באמת קיים'', של פרופ' יצחק בן ישראל וגיא פינקלשטיין.


לפני שאגש לביקורת עצמה, חשוב שנשים לב למשהו מעניין שטמון בכותרת הספר, בצורה לא כל כך נסתרת. בכותרת הספר לא מופיעה סימן שאלה, קרי ?. זה דבר מעניין, בהתחשב בעובדה שכל הספר מהותו היא להעלות שאלות שונות ותהיות, אך ההסבר לכך קצת פשוט, אפילו פשוט מדי: אם נשאל שאלה, בטוח בכמעט ב-99 האחוזים שנקבל תשובה לשאלה, וזאת לא מטרת הספר.


כריכת הספר.
כריכת הספר.

הספר, המחולק לשלושה פרקים ארוכים מהווה מעין מבוא להכל. הוא מתחיל בסקירת הלוגיקה הפילוסופית של קאנט, שעליה לא ארחיב, כי ספק אם אפילו שלוש ביקורות יספיקו לכך. אבל הפרק הראשון - והמעניין/חשוב ביותר לטעמי בספר - עוסק בהתייחסותו של קאנט לקיומו של עולם חיצון לעולמנו (לא חלל חיצון, חשוב להבדיל), ועל קיומו של העולם כעומד בפני עצמו, ולא תלוי רק בהכרה שלנו. את הדבר המחברים עושים מתוך עיון מעמיק בהגותו של קאנט, והסתמכותו-שלו על הפיזיקה שרווחה באותה תקופה.


משם, הספר מתחיל ''להסתבך''. הפרקים משם והלאה עוסקים בנושא שבו אני חייב להודות שאני פחות מתמצא: פיזיקה. הספר למעשה מרדד את כל מסקנות הפיזיקה המודרנית של המאה ה-19 והמאה ה-20 לטובת הקורא שאינו מתמצא, ומלווה את עצמו באיורים והסברים המתארים את התהליכים המניעים את עולמו. בין משוואה לניסוי תיאורטי, הספר גם מלא בהערות שוליים מרתקות על תהליכים ותככים פנימיים בעולם הפיזיקה, וסיפורים מעניינים על האנשים שפעלו בו.


בגדול, הספר מנסה לכרוך את גישתו הלוגית-הכרתית של עמנואל - שהתבסס בזמנו על הידיעות הפיזיקליות שהיו ברשותו בתקופה בה פעל (המאה ה-18 ותחילת ה-19) - ביחד עם גילויי הפיזיקה המודרנית, המבססים את הטענות הקאנטיוניות על ההכרה החיצונית של העולם עוד יותר.


הספר הוא, כמו שכתוב בגב הכריכה, מיועד לקוראים מתקדמים יותר - אך כל אדם שישקיע בו, יוכל להנות. הפיזיקה עצמה אמנם מסובכת, אך חלק מהתרגילים והתיאוריות שמציגים הסופרים ברורים לכל אדם, גם בלי ידע מדעי. בכך יצרו המחברים ספר נהדר שמחבר בין מחשבה למדע, ומעלה הרבה שאלות בראשו של הקורא או הקוראת.


הערת המערכת: הספר התקבל לביקורת מהוצאת ''דביר'' בשיתוף עם סדרת ''הקיפוד והשועל''.

bottom of page