top of page

המדריך לנשיא ארצות הברית: ביקורת על הספר "לעולם לא"


החדר הסגלגל
שם הספר: לעולם לא סופר: קן פולט הוצאת הספרים: מודן מספר עמודים: 667 מחיר: 108 ש''ח

אתם יושבים על הכורסא מאחורי שולחן הרזולוט בחדר הסגלגל. יד אחת אוחזת ב-'תיק הפוטבול', והיד השנייה ממעל לכפתור האדום. ביכולתכם לפתוח במלחמה גרעינית עם סין, לפוצץ את הגבול שבין דרום קוריאה וצפון קוריאה, ולחסל מנהיג דאעש בסהרה. כחלק מתפקידכם עליכם גם למנוע הסלמה בין יפן וסין, להילחם בארגון המדינה האיסלאמית ובהברחות הסמים והזהב שלו באפריקה, ואפילו לשמור על שקט בגבול סודאן וצ'אד. חושבים שזה פשוט? נשיא ארצות הברית זה אולי התפקיד המורכב והקשה ביותר בעולם. ובדיוק עליו, או ליתר דיוק - עליה, מתמקד קן פולט בספרו החדש 'לעולם לא'.


פאולין גרין היא נשיאת ארצות הברית הראשונה. כאמור, עליה למנוע מלחמה גרעינית במזרח אסיה ולדאוג ליציבות המשטר בקוריאה הצפונית, להילחם בארגון המדינה האיסלאמית בסהרה ובמקביל - גם ליישב סערה בין צ'אד וסודאן לפני שהן הופכות לשדה קרב. כמובן, שגם משפחתה אינה עושה עבורה חיים קלים - ועליה לדאוג לבתה המתבגרת וגם למערכת היחסים בעלת העליות והמורדות שלה עם בן זוגה. ולא נכנסנו למערכת הבחירות שעומדת בפתח, ועל יריבה של גרין אשר לא מפספס הזדמנות לתקוף אותה באולפני הטלוויזיה.


אך זהו רק קוצו של יו"ד. הספר נמתח בין ארבעה קווי עלילה אשר נפרשים בשלוש יבשות ומדינות רבות, וגרין הינה רק אחת מהם. בשליחות ארצות הברית - נמצאת בצ'אד סוכנת ה-CIA תמרה לוויט. תחת מרותו של מפקד רברבן אשר תולש ממנה כל הישג, עליה לחסל את ארגון דאעש ומנהיגיו ולוודא את יציבות הממשלות באזור - אשר ממאנות לתת לסכסוכים ביניהן לגווע.


אחד מאנשי הקשר שלה הוא עבדול, אמריקני ממוצא לבנוני אשר מקדיש את חייו למלחמה במדינה האסלאמית. כחלק מתפקידו הוא מצטרף לאוטובוס המסיע פליטים המבקשים למצוא את חייהם באירופה, ואשר בבטנו מוברח זהב ירוק עבור הארגון - עליו הוא אמור לשים את עינו. לצידו יושבת קיאה, אלמנה, יחד עם בנה התינוק - נאג'י, ובדיוק כשהקשר ביניהם מתחיל להתחמם - העניינים מסתבכים וכל התוכניות של עבדול משתבשות.


בוחשת מרכזית בזירה היא צפון קוריאה, אשר לא מחמיצה הזדמנות לסייע לארגוני הטרור ולמשטרים החברותיים שלה באזור. אליה מצטרפת סין שנשקיה מוצאים את דרכם לחוליות המאיימות על היציבות השלטונית באפריקה, ומהר מאוד אנו מתוודעים לצ'אנג קאי: צעיר סיני המשמש כסגן השר למודיעין חוץ, תחת השר לביטחון לאומי. הוא מבקש לשמור על האינטרסים הסיניים ועל יציבות האזור ובנות בריתה, ולהצעיד את מדינתו קדימה. בדרך עומדים יריביו הפוליטיים - אשר ינסו לחסל אותו בכל מחיר; אחרי הכל, קאי חבר בזרם הרפורמיסטי בסין, ומאיים על מעמדם.


כל קווי העלילה האלו מובילים כמעין מסילות רכבת אל משרדה של פאולין גרין, אשר עליה - כנשיאת המעצמה החזקה בעולם - לנהל, פשוטו כמשמעו, את העולם.


'לעולם לא' נותן הצצה מסקרנת לניהול יחסי החוץ ומשחקי הכוחות בעולם. בריתות בין מעצמות ולחלופין יחסי האיבה שביניהן; אינטרסים שמשחקים בכל החלטה, ופוליטיקה בינלאומית שלרגע אסור להניח לה; וגם, ערוצי קשר סודיים והידברות בין מדינות אויבות, שמאחורי הקלעים מרפות את השרירים ופועלות למען האינטרסים המשותפים.


קן פולט, כהרגלו, מצליח לפרוס עלילה מותחת וממכרת שאי אפשר להינתק ממנה. עמודי הספר הראשונים אמנם מעט סתמיים בקריאה ראשונה, אך עד מהרה נסחפים לתוכו עד שלא ניתן להניח אותו.


יופיו של הספר טמון ביכולתו לגעת גם בנושאים האישיים והמשפחתיים של הדמויות. היותה של פאולין גרין נשיאת ארצות הברית לא הופך את שנות התבגרותה של בתה לקלות יותר, להפך. גם מערכת היחסים שלה עם בן זוגה עומדת במבחן, בעוד הימצאותם בבית הלבן. גם תמרה מגלה אהבה, אשר מעמידה אותה בשאלות ביחס למקום עבודתה ולתפקידה. עבדול מתחיל אף הוא להקשיב לרחשי הלב. כל אלה מעניקים לספר נופים נוספים ומעשירים אותו, ומראים שאחרי הכל, או בעצם לפני הכל - גם היושבים למעלה הם בני אדם, עם רגשות ותשוקות ככולם.


מעל הכל מרחפת הזוגיות של צ'אנג קאי ואשתו - אשר משמשת ככלי פוליטי עבור ניגוח ונקמה בידי מתנגדיו של סגן השר הצעיר. גם מערכת היחסים שלו עם הוריו זוכה לבמה, והיא אולי משקפת יותר מכל את פערי הדורות בסין: את התפיסות והאידאולוגיות השונות ביניהם, ואת היחס השונה שלהם למערב ולעוצמתה ולכבודה הלאומי של האומה.


ספר זה מצטרף למדף הספרים העשיר של קן פולט. עד עתה עסק פולט לרוב בעבר או בהווה - למשל בימי הביניים ("עמודי תבל", "עולם ללא קץ") או במלחמות העולם ("חוד המחט", "עורבות"). כעת מבקש פולט להתמקד בעתיד - ולצייר מציאות דיסוטופית אליה עלול העולם להידרדר ברגע, בכל רגע. מבט אחד על המתרחש סביבינו בעולם יחתום את המתואר בכותר, ויאשש את המשפט: "משק כנפי פרפר בסין יכול לגרום לסופת טורנדו בטקסס".

bottom of page