top of page

מוסריות: שיקום הטוב המשותף בעידן מפולג; המדריך המלא של הרב זקס

ספרו החדש (וכנראה גם האחרון) של הרב הראשי של בריטניה לשעבר, יונתן זקס ז"ל נוגע בנושאים מרתקים // ביקורת על הספר "מוסריות"

מוסריות ביקורת
שם הספר: מוסריות: שיקום הטוב בעידן מפולג
שם הסופר: הרב יונתן זקס שם ההוצאה: מגיד
מספר עמודים: 382 מחיר: 98 ש"ח

הספר ''מוסריות'' של הרב הלורד יונתן זקס זכרונו לברכה הוא הספר השלישי (אחרי הספרים ''בלשון עתיד'' על גלובליזציה ויהדות, והספר ''רעיונות משני חיים'' על פרשת השבוע) שיצא לאור אחרי פטירתו הפתאומית של הרב בחשוון תשפ''א (אוקטובר 2020) ממחלה קשה.


הרב זקס, לשעבר הרב הראשי של בריטניה, היווה דמות שונה בנוף הרבנים האורתודוקסיים בעולם: אדם אשר הטיף לשותפות עם הדתות האחרות, והשקיע שנים בטיפוח קשרים עם מנהיגים מהדתות השונות - כמרים ובישופים, אימאמים, נזירים בודהיסטים ועוד מנהיגים משלל זרמים דתיים. הרב זקס שאף ליצור עולם שמתנהל על פי ערכי הדתות השונות - אך בצורה הסובלנית שלהן בלבד (ראו את חיבורו ''לא בשם האל'' על האלימות הפוליטית).


בעשור האחרון, למעלה מעשרה ספרים של הרב זקס, בהם חיבורים על פרשת השבוע, מורשת היהדות, יהדות ופוסט-מודרנה, אתיקה חברתית, רב-תרבותיות, מדע ודת וחגי ישראל. חיבורי הרב זקס היוו את התהוותה של היהדות האורתודוקסית ליברלית, והרב היה אחד מדובריה הגדולים, בבריטניה, בישראל ובעולם בכלל.


ספרו החדש (בתרגומו הנהדר של צור ארליך, אשר תירגם כמעט את כל ספרי הרב לעברית) של הרב זקס, נכתב קצת לפני פרוץ מגפת הקורונה, והשפעתה החברתית והכלכלית העצומה על העולם, בין אם לטוב ובין אם לרע.

הרב זקס, מזה שנים, מנסה לנסח קוד אתי להתנהלות חברתית בעולם על פי כללי היהדות, שלפי דעתו מהווה דת של חמלה, אוניברסליות ודוגלת בדאגה לאלה שאינם מסוגלים לדאוג לעצמם - פה אפנה אתכם לספריו ''לרפא עולם שבור - החיים כקריאה לאחריות'', ו-''לכבוד השוני - כיצד נוכל למנוע את התנגשות התרבויות'' הנהדרים, שיצאו גם הם בהוצאת מגיד - ונראה כי בספר ''מוסריות'' הוא מצליח סוף סוף לעשות את זה.

הרב זקס ביקורת
הרב זקס ז"ל | צילום מסך

הספר, ששמו, כמו גם כותרתו - ''שיקום הטוב המשותף בעידן מפולג'' - נושא עימו נושא חשוב מאוד - איך, ואם אפשר בכלל, לנסח קוד מוסר אוניברסלי בעולם כה מקוטב כשלנו?

לרב זקס יש תשובה. הוא טוען כי בעולם אינדיבידואלי קיצוני כמו שלנו, על מנת לשמור על הדמוקרטיה הליברלית, על שוק חופשי משגשג ועל חיינו החופשיים, אנחנו חייבים, לא רק רוצים, אלא חייבים, ליצור קוד מוסרי אוניברסלי, ולא להתנהל בעולם שבו אדם לאדם זאב, בבחינת ''הוי מתפלל בשלומה של מלכות, שאלמלא מוראה, איש את רעהו חיים בלעו'' (מסכת אבות, פרק ג', משנה ב').


הרב זקס בספרו מתווה דרך לעולם שכזה, שבו החברה הדמוקרטית-ליברלית נשמרת לצד מוסריות אוניברסלית. על פי הרב זקס, עלינו לא לחשוב רק על ''האני'' אלא גם על ''האנחנו'', כמובן תוך התחשבות באינדיבידואל, אך בלי זניחה מוחלטת של הכלל. בעולם לא מוסרי, טוען הרב זקס, נדרדר לאנרכיה וחוסר יציבות, דבר שיפגע בכולנו ללא יוצא מן הכל, ולכן נדרש קוד מוסרי כולל ומתחשב.


לסיכום, ספרו זה - האחרון ככל הנראה שנראה - של הרב זקס, הוא ספר מצוין, שמהווה מעין אוסף של כל ספרי ההגות הפוליטית שלו לאורך השנים, ומשמש כמתווה דרך לעולם המקוטב של המאה העשרים ואחת. אין ספק שהגותו יוצאת הדופן של הרב זקס תחסר לחוג היהודי-דתי-ליברלי, ולעולם בפרט. יהי זכרו ברוך, ''חֲבָל עַל דְּאָבְדִין וְלָא מִשְׁתַּכְּחִין'' (סנהדרין, עמוד קי''א).


bottom of page