top of page

כסף של אחרים: שימוש שגוי מול ראוי

// ביקורת על הספר "כסף של אחרים"

כסף של אחרים - ביקורת
שם הספר: כסף של אחרים: מיתוסים על כלכלה וסביבה שכולנו משלמים עליהם ביוקר
שם הסופר: הלל גרשוני שם ההוצאה: סלע מאיר
מספר עמודים: 301 מחיר: 96 ש"ח

אני אדם נחמד. באמת. משתדל לפחות. לא העלתי ביקורת לאתר הזה שבה לא שיבחתי ספר, וזה כמובן הגיע לכל ספר וספר. אבל אני לא מסוגל סתם לומר שדברים הם לא טובים, אפילו אהבתי את ''אימת הפאנטום''.

אבל, וזה אבל חשוב, הספר שאני כותב עליו היום - ראוי לכל התשבחות שאני מעתיר עליו. הספר המדובר הוא ''כסף של אחרים'' מאת הלל גרשוני - חוקר ומרצה בנושאי כלכלה, חברה וסביבה.


כותרת הספר מתארת לנו די בפירוט מה הולך לכלול הספר - ''מיתוסים על כלכלה וסביבה שכולנו משלמים עליהם ביוקר''. הספר הוא בגדול אוסף דעותיו של גרשוני על כלכלה, מערכת הבריאות ומשבר האקלים (אם גרשוני מכנה אותו משבר). שזה מעולה, כי מי מאיתנו לא היה רוצה לכתוב ספר שהוא הדעות שלו על נושאים שונים?


את הספר פותח גרשוני עם ציטוט של מרגרט תאצ'ר - ''הבעיה עם סוציאליזם היא שבסופו של דבר נגמר לך הכסף של אחרים'' - וממנו לקוח גם השם של הספר. בציטוט הפותח גרשוני מבהיר במה הולך לעסוק הספר - קפיטליזם וחופש כלכלי - ולמי הוא לא מיועד: אנשי שמאל כלכלי התומכים בכלכלה מתוכננת.

הלל גרשוני ביקורת
הלל גרשוני

החלק הגדול של הספר עוסק בנושאים כלכליים טהורים. גרשוני מפריך מיתוסים שונים על שלל נושאים כלכליים. ובהם רכישת תוצרת הארץ, הגנה על חקלאות, הצורך בועדי עובדים, שידור ציבורי, המוסר בקפיטליזם, שכר מינימום, מיכון של מקומות העבודה השונים ועוד.


ראוי לציין את הפרק הדי משעשע שכתב גרשוני על הסיפור של חברת ''ויסוצקי'' ועל הרגולציה שמסבכת את כולנו, וכן את הפרק המפורט ביותר בספר - על פערי השכר בין גברים לנשים, ובו גרשוני מסביר האם הם באמת קיימים, מה הסיבות שבגינן הם קיימים, ואיך ניתן ליצור שיח רציונלי בנושא.


את החלק השני של הספר מקדיש גרשוני לדיון במערכת הבריאות - זאת הציבורית מול זאת הפרטית. לגרשוני שנים של התמחות בנושא, והוא אף לאחרונה ערך ספר שנוגע בדיוק בנושא זה (''העיקר הבריאות'' מאת ד''ר אודי פרישמן, הוצאת סלע מאיר, 2021). הוא מפריך מיתוסים על בריאות פרטית, מראה כי שוק הבריאות בארה''ב אינו חופשי כמו שנדמה, וחושף את כשלי מערכת הבריאות הציבורית בישראל.


החלק השלישי, שאם אודה לו חיכיתי יותר מכל, עוסק בנושאי הסביבה ומשבר האקלים. גם פה, לגרשוני יש התמחות קודמת בנושא, וגם פה הוא ערך ספר בנושא (''אפוקליפסה אף פעם'', מייקל שלנברגר, הוצאת סלע מאיר, 2021). בטיעונים נהירים ורציונליים מסביר גרשוני למה זה מיותר ושטותי למחזר, מהם הכשלים במיסוי על שקיות הפלסטיק, והאם ההתחממות הגלובלית אכן כל כך מסוכנת.


לסיכום, זה ספר נהדר - למי שיסכים איתו. גרשוני לא חוסך בביקורת נגד הזרם התומך בתכנון הכלכלה, ומציג טיעונים הפוכים ממנו לחלוטין. אך אם אתם שייכים לצד הקפיטליסטי - שמרני - ליברלי של המפה הכלכלית, אין ספק שתהנו מהספר הזה. גם אם אתם חושבים ההפך, אתם יכולים להנות ממנו, אך ספק עד כמה תסכימו עם מסקנותיו.

bottom of page