top of page

ריבונו של עולם, אם נדבר גלויות: ביקורת על הספר 'איכה?'


שם הספר: איכה? שאלתו של אלוהים ותרגום המסורת בהגותו של אברהם יהושע השל הסופר: דרור בונדי הוצאת הספרים: המרכז האקדמי שלם מספר עמודים: 357 מחיר: 78 ש''ח

פרידריך ניטשה, הפילוסוף הנודע, ידוע בעיקר בהכרזתו האייקונית כי ''אלוהים מת, ואנחנו הרגנו אותו''. ניטשה טען כי האלוהים אינו קיים עוד, והאמונה בו אינה אלא יותר מאשליה של ה''מאמינים'', וכי אין מקום לדת בעולם המודרני והנאור.


בחומש בראשית, פרק ג', פסוק ט' נותן לנו את הסיפור המדהים הבא: ''וַיִּקְרָא יְהוָה אֱלֹהִים אֶל הָאָדָם וַיֹּאמֶר לוֹ אַיֶּכָּה''. אחרי חטא עץ הדעת, ונפילת אדם וחווה בפח שטמן להם הנחש, אדם מנסה להתחבא בגן העדן מן האל, שבתורו ''זורם'' עם אדם - שחושב שבממלכת האל הוא יוכל להתחבא ממנו, ושואל אותו ''איכה?'', איפה אתה?


ועל שתי התמות האלה, בא אדם אחד, הרב פרופ' אברהם יהושע השל, וקורא תיגר. הוא טוען בראש וראשונה נגד ניטשה, ולמעשה מבצע מעשה של ''החייאה'' באלוקים בעת המודרנית, וטוען כי אין רלוונטי ממנו לימינו (או ימיו, תלוי אם נטען שהרבה השתנה דתית ומחשבתית מאז).


ואילו על התמה השנייה, תמת ה''איכה'', אין השל קורא תגר, הוא פשוט הופך אותה. על פי טענתו של השל, במקום שהא-ל הוא זה שישאל ''איכה'', ויחפש את האדם, האדם צריך להפוך את השאלה ולשאול ''איכה?'', האדם הוא זה שצריך לחפש, ואז למצוא את האלוהים ולהכניסו לחייו.


אברהם יהושע השל עם מרטין לותר קינג, חברו הטוב וממובילי המחאה למען שוויות זכויות לאעפרו-אמריקנים.
אברהם יהושע השל עם מרטין לותר קינג, חברו הטוב וממובילי המחאה למען שוויון זכויות לאפרו-אמריקנים.

הרב השל, יליד 1907, נולד בוורשה ונועד לשמש שם כאדמו''ר ואף הוכתר לרב, אך בגיל ההתבגרות הפך את ייעודו והלך ללמוד באוניברסיטה גרמנית, הפך למשורר ולפילוסוף והתפרסם בקרב חוגים אלה.


אך עם התרחשות מלחמת העולם השנייה ושואת יהודי אירופה, הצליח הרב השל להימלט לארצות הברית ולקבל שם משרת הוראה אקדמית. השל פיתח בארצות הברית הגות יהודית-מודרנית מיוחדת, המתמקדת בליברליזם וחיפוש הא-ל בחיינו-שלנו. השל הצטרף למחאות חברתיות שונות, ביניהן המחאה לשוויון זכויות לאפרו-אמריקאים, ושימש קול ליברלי-יהודי חשוב בארצות הברית של שנות השישים. השל נפטר לבסוף בשנת 1972.


כריכת הספר.
כריכת הספר.

הגותו של השל נותרה חידתית עד ימינו שלנו. האם היה רב קונסרבטיבי? מחזיר בתשובה של גדולי הסיקסטיז? מעורר ומחיה היהדות? אורתודוקס ליברל? אין תשובה אחת לשאלה הזאת.


אבל לפי דרור בונדי, מחבר הספר ''איכה?'', שחקר ועודנו חוקר את הגותו של הרב השל מזה שנים, השל ניסה לעשות משהו מהפכני: הוא ניסה לקחת את היהדות הקלאסית, זאת של התנ''ך והנביאים, ו''לתרגם'' אותה לכדי יהדות מודרנית של ימינו.


את ספרו פותח השל במין מיני-אוטוביוגרפיה של השל, המתארת את דרכי חייו הייחודיות, בין אם באירופה בתחילת המאה, או ארצות הברית במהלכה.


משם, הדברים הופכים ליותר מסובכים. בונדי צולל איתנו לתוך הגותו של השל, ולא חוסך באף פרט. הספר הוא פילוסופי-תיאולוגי ברמה גבוהה, ודורש הבנה בהגות מדינית-פילוסופית ודתית כאחד. אך עם יש לכם את זה, הוא מספק מבוא נהדר להגותו של השל.


בחלק השני של הספר, בונדי מציג לנו את דרכו של השל להתמודד עם המתחים בין המסורת למודרנה, בלי ליפול להרג האלוקים או לפוסט-מודרניזם: לשאול שאלות. כמו הסטיגמה היהודית המוכרת, השל משיב לכל שאלה בשאלה נוספת, ומתוכה מצליח לפענח את הגותו הכה-חשובה של השל.


לסיכום, הספר ''איכה'' הוא אמנם ספר מסובך וקשה להבנה, שאינו מיועד בהכרח לקורא הממוצע (לו הייתי ממליץ על הספר ''אדם מהלך בעולם'', שיצא בהוצאת ידיעות ספרים), אך מהווה תוספת אדירה וחשובה לפרסום הגותו של הרב אברהם יהושע השל זצ''ל בישראל - משימה חשובה מאין כמוה.


הערת המערכת: הספר התקבל לביקורת מהוצאת המרכז המרכז האקדמי שלם.

bottom of page