top of page

הפתרון נמצא ממש פה: ביקורת על הספר ''תעלומת הקפיטליזם''


תעולמת הקפיטליזם ביקורת
התמונה מאתר pixabay.
שם הספר: תעלומת הקפיטליזם - מדוע השוק החופשי מצליח במערב ונכשל בכל מקום אחר הסופר: ארננדו דה-סוטו הוצאה: סלע מאיר מאנגלית: אור בן-צבי רייף מספר עמודים: 262 מחיר: 98 ש''ח

קפיטליזם. שוק חופשי. הפחתת מכסים. הורדת מיסים. הון עצמי. אחריות כלכלית אישית. שגשוג פיננסי. מטבע חוץ. סחר בין-לאומי. הסכמי סחר חופשיים בין מדינות. דירוג אשראי גבוה. חופש כלכלי.


כל אלה מילים ששייכות לאידיאולוגיה כלכלית מסוימת: קפיטליזם, או ליברליזם כלכלי אם ממש תרצו, אבל בביקורת הנ''ל אני עומד להשתמש במונח קפיטליזם - בשל הקשר הישיר שלו להון (קפיטל).


בנוסף, בביקורת הזו אני עומד להניח מראש שהשיטה הקפיטליסטית עובדת, ועובדת אפילו די טוב. ניתן ואף רצוי לחלוק על כך, אבל לא בכך עוסקת הביקורת; אם ממש דחוף לכם להתווכח איתי על זה - מוזמנים להשאיר תגובות פה באתר או לחפש אותי ברשתות החברתיות, אני נמצא שם די הרבה.


אחרי החידודים ההכרחיים האלה נמשיך לביקורת עצמה. קפיטליזם היא בגדול גישה שטוענת שכמה שפחות התערבות ממשלתית במשק תוביל לצמיחה כלכלית - הדבר הרצוי מבחינתם. אבל אחרי כל זה, אנו מצליחים לראות שבמדינות מערביות אכן נראה כי הקפיטליזם עובד: השוק חופשי מוביל לשגשוג כלכלי ולרווחה חברתית.


אבל בצדדים האחרים (אין מדובר בניתוח גיאוגרפי, אלא חלוקה דיכוטומית של העולם למערב - וכל השאר) של העולם, למרות הניסיונות להחיל שוק חופשי, משהו שם לא עובד. הם תקועים מאחור מבחינה כלכלית, ולא מצליחים לצאת מהבור הכלכלי שהם נמצאים בו. השאלה מדוע דבר זה קורה היא רק מתבקשת במקרה הנוכחי.

תעלומת הקפיטטליזם - כריכה
כריכת הספר.

על השאלה הכה-משמעות הזאת, הן לעתיד המדינות השואפות למהפכה (אירוני קצת, אני יודע) קפיטליסטית, והן לעולם כולו, מנסה לענות הכלכלן הפרואני ארננדו דה-סוטו בספרו החדש: תעלומת הקפיטליזם - מדוע השוק החופשי מצליח במערב ונכשל בכל מקום אחר? התשובה יותר פשוטה ממה שתוכלו לחשוב.


דה-סוטו יוצא למחקר כלל עולמי בשלל מדינות העולם, הן בעולם המערבי, העולם השלישי והעולם המתפתח. הוא מנסה להבין כיצד ההון - שקיים מבחינה מוחשית, בצורת נדל''ן, עתודות בנק ומשאבי טבע - אינו מומר לכדי שגשוג ורווחה כלכליים באותן מדינות.


לסוטו יש מספר תשובות לכך. הראשונה היא שהמידע - האמור לאפשר לתושבי המדינות הנכשלות לעבד את הונם לכדי שגשוג כלכלי, פשוט לא הגיע אליהם. אותם תושבים מנותקים מן המדיה העולמית ורשויות המידע של אותן המדינות לא טרחו ליידע אותם - ומנעו מהתושבים העניים ומן המדינות את ההון העצום שהיה טמון בפוטנציאל אצלם.


לא אפרט פה את כל הספר, אבל התשובה האמיתית על פי דה-סוטו נמצאת בתשתית החוקתית-חוקית. על פי דה-סוטו, במדינות המצליחות כלכלית יש תשתית של חוקה יציבה וחוקי קניין פרטי המגנים על ההון ומאפשרים את הוצאתו לפועל, בעוד מדינות שיצאו לעצמות כלכלית החל משנות השמונים של המאה הקודמת - מדינות אפריקה אחרי ירידת הפן-איסלאמיזם, ובעיקר מדינות ברית ורשה אחרי נפילת ברית המועצות - חסרו את אותה תשתית חוקית ותרבות פוליטית שמכבדת זכויות קניין.


דה-סוטו מתבסס על מחקרים שביצע במשך מספר שנים, וכוללים מיפוי של מספר גדול של מדינות בעולם המתפתח, ביניהן מצרים לדוגמה או האיטי בכלל. הספר לעיתים קצת קשה להבנה בגלל הרקע האקדמי ממנו מגיע דה-סוטו, אך מי שישקיע בקריאתו של הספר, ימצא חיבור מרתק שמשמש ככתב הגנה מעולה על הקפיטליזם בפרט, והעולם המערבי בכלל.

bottom of page