top of page

למעלה מ-20,000 ספרים בכ-10 שפות שונות: הספרייה של בן גוריון

במהלך תקופת הקורונה, שופץ וחודש בית בן גוריון. הבית, שלאחר מותו של "הזקן" הפך למוזיאון, כולל בתוכו את אחת הספריות הפרטיות המרשימות ביותר.

הספרייה של בן גוריון

הספרייה של ראש ממשלת ישראל לשעבר, דוד בן גוריון, כוללת ספרים מכל תחום שניתן לעלות על הדעת. לא מדובר על עותקים בודדים בתחום מסוים, מדובר על מדפים שלמים שמוקדשים למספר אין סופי של נושאים. בין מספר המדפים על ההיסטוריה של המזרח התיכון, תוכלו למצוא בין השאר עותקים כמו: "אוצר הכתובות הפיניקיות", מאת נחום סלושץ, ועוד 9 (!) עותקים שונים רק על העם הפיניקי.


ביתו של משפחת בן גוריון, אשר שימש את המשפחה בין השנים 1931 ל-1973, נפרס על כשתי קומות. בקומה הראשונה ניתן למצוא חדרי שינה (גם הם מלאים בספרים, כמו שניתן לראות בתמונה), סלון, מטבח וחדר אוכל, ועל כל הקומה השניה (למעט חלק קטן שמוקדש למקלחת), ניתן למצוא את הספרייה האימתנית.

חדר שינה בבית בן גוריון
גם בחדרי השינה יש כמות נכבדת של ספרים | ספרייה באחד החדרים


הספרייה עצמה נפרסת על כ-4 חדרים שונים אשר חוברו. בסוף החדר הראשון ניתן למצוא את חדר העבודה של הזקן, ובכל החדרים הבאים ניתן למצוא פינות ישיבה. הספרים בספרייה מסודרים על פי נושאים, ורוב הספרים בה נמצאים במאגר ממוחשב, ועל כן ניתן לחפש במאגר עותקים ספציפים.


ניתן לראות כי הזקן לא הגביל את ספריו לנושאים הומנים (פוליטיקה, ממשל, דת, היסטוריה וכדומה) בלבד, ובין השאר ניתן למצוא בספרייתו מדף אשר מוקדש לפיזיקה, מדף אשר מוקדש לביולוגיה, מדף אשר מוקדש לאסטרונומיה והרשימה עוד ארוכה.


דוגמה נוספת לשפע הבלתי נתפס של הספרייה, ניתן למצוא בזכות העובדה שהזקן התעניין בתרבות האסייאתית, ולכן מן הסתם שהספרייה כוללת חלק עצום לתרבות האסייאתית. בין השאר תוכלו למצוא שם: מספר מדפים אשר מוקדשים רק לספרים על הבודהיזם, מדף להיסטוריה של אסיה, מדף להיסטוריה של יפן, מדף להיסטורה של סין והשפע הזה רק נמשך ונמשך.


גם מספר השפות של הספרים הוא עצום. בספרייה שבבית בן גוריון תוכלו למצוא ספרים בכ-9 שפות שונות למעט עברית (אנגלית, צרפתית, גרמנית, רוסית, לטינית, יוונית עתיקה, ספרדית וטורקית).


בחלק מן הספרים ניתן למצוא את עדות לכך שהם אכן נקראו, בדמות הערותיו של בן גוריון, בכתב ידו.

הספרייה בן גוריון
אחד מ-4 חדרי הספרייה

לסיכום, מדובר באחת מן הספריות הפרטיות המרשימות ביותר. הספרייה כל-כך גדולה שהיא יכולה בקלות להראות כמו ספרייה ציבורית קטנה. העושר הכה רב בספרים, בכל נושא שרק עולה על הדעת, הוא לא פחות ממדהים.

bottom of page