top of page

בגין: עולמו האישי של ראש הממשלה השישי

ב"בגין" עוטף אבי שילון את סיפור חייו של קצין נציב בית"ר בפולין, מפקד האצ"ל, רה"מ ה-6 של מדינת ישראל, ובעלה של עליזה.

בגין" - אבי שילון ביקרת"
שם הספר: בגין: 1913 - 1992
שם הסופר: אבי שילון שם ההוצאה: עם עובד
מספר עמודים: 535 מחיר: 118 ש"ח

מנחם בגין היה איש של אידיאלים, מושפע מהלאומיות הפולנית ובעיקר מבית"ר ומהשקפתו של זאב ז'בוטינסקי. בגין עבר ילדות קשה, במהלכה נלחם באנטישמיות שחווה וויתר על כתיבת החומר בשיעורים באוניברסיטה עקב קיומם ביום שבת ורצה שלא לחללה.


מנחם בגין היה פרפקציוניסט, ומדוכא. עם המילים הנכונות, כל אחד יכול לשכנע אותו בקלות. מצבי הרוח שלו משתנים במהרה ולעיתים תכופות היה מוותר ומתייאש מדברים. מזלו ומזלנו שהיו אלה ששכנעו אותו להמשיך לתפקד האצ"ל או במפלגה או בראשות הממשלה, ואלו הם חבריו הקרובים מהמחתרת, ואשתו.

הספר עצמו כתוב בצורה ברורה ולא מליצית (בניגוד לדיבורו של בגין…). שילון יורד עד לפרטי הפרטים במאורעות חייו של בגין, דבר שנחוץ עקב היות חייו כה מעניינים ורווי טעם. הספר סוחף, מרגש, ומשפיע באופן אקטיבי על רגשות הקורא.

את הספר קראתי בביסים גדולים, תחילה 50 עמ', אח"כ 20, אז 150 ולבסוף 230.

בגין - אבי שילון ביקורת

לא אשקר, הפרק שעסק במלחמת לבנון היה כבד וארוך לטעמי, עם יתר ירידה לפרטים, אך כל אלה עוזרים למי שחפץ לגלות את התמונה הגדולה בנושא מלחמת לבנון- מה היה המחדל ומי באמת אשם.

אני ממליץ לכל בית בישראל להיות בבעלות ספר זה, המקיף חיים שלמים של אדם עיקרי ומשפיע בתולדות העם היהודי, התרבות הישראלית, אשר לקח חלק בהקמת המשימה ובהווייתה.


חייו של בגין, כפי שנראה לי, היו דטרמיניסטיים. או שמא עליי לומר דטרמיניזם יהודי - כלומר - הכוונה של הקב"ה.

כל מכשול בחייו, כל צעד וכל שעל… בעיני אדם רגיל סיפור חייו היה אמור להיגמר מזמן, עוד בעודו נער.

אילו דברים לא קרו… בגין ברח מהשואה בזמן, נבחר להיות מפקד ארגון האצ"ל למרות שלא היה לו שום הכשרה צבאית, עלה על ספינת אלטלנה ולא נפגע מההפגזות, פרש ממפלגת 'חרות' מתוך ייאושו הרב, אך בצירוף מקרים הועלתה פרשת הסכם השילומים, מה שהצית את השקפתו ובחר לחזור לפוליטיקה, ואז חשב לפרוש שוב: אבל אז פרצה מלחמת ששת הימים שהצריכה ממשלת אחדות. חשב לפרוש שוב בגלל התנגדות מבית אך אז הגיעה בדיוק מלחמת יום הכיפורים שהצריכה ממשלת אחדות נוספת. בבחירות 77 בגין אמר לעצמו שאם הפעם הוא לא ינצח הוא יפרוש מהפוליטיקה, אבל הוא זכה.

כל הדברים האלו הם סימנים למה שבגין האמין בו מאז היה ילד: בגין תמיד טען שהוא נועד לגדולות והאמין שנועד לו תפקיד חשוב בהושעת העם היהודי.


אך למרות הכול, ולבסוף, עלינו לזכור אותו כמו שביקש מאתנו שנזכור אותו:

בגין: האיש שמנע מלחמת אחים.


bottom of page