top of page

הטובים ביותר: ביקורת על הספר 'עשרה קיסרים'


שם הספר: עשרה קיסרים - רומא מאוגוסטוס ועד קונסטנטינוס המחבר: בארי שטראוס הוצאת הספרים: דביר, סדרת "הקיפוד והשועל" מספר העמודים: 456 מחיר: 98 ש"ח

קיסרי רומא היו למיתולוגיים עוד בימיהם, ועוד יותר בימינו אנו. הם היו מופת לפוליטיקאים חדים - הייתי אומר אפילו שפעלו במדויק על פי תורתו של מקיוויאלי, אילולא רק היה חי באותה תקופת זמן כשל הקיסרים, אז אולי ניתן לקרוא למקיוואיליזם "קיסריזם" - ולמדינאים אמיצים ששלטון באימפריה הגדולה בעולם במשך מאות שנים.


קיסרי רומא היו המייסדים ואלה ששימרו את אחת התרבויות הגדולות בעולם, שגם הוטבעה בחלק ממציאות חיינו בימים אלה. קיסרי רומא היו גם דמויות שליליות: דמויות שבסיפור חייהם שזורים בגידות, גירוש נשים, יציאה למלחמה על ענייני אגו, רצח בני משפחה (לכאורה), וסנוור מהכוח. חלק מהם הם ההפך המוחלט ממה שהיינו מצפים שמנהיג גדול יעשה.


קיסרי רומא התאכזבו, פחדו ואהבו כמו כל בני האדם. עצם האלהתם על ידי הסנאט הרומי לא ביטלה את אנושיותם. הם היו מוקפים ביועצים וחברים, וכן בנשים קרובות - במיוחד אוגוסטוס, שידועה אהבתו לאשתו ליוויה, והדאגה לאמו אטיה. הקיסרים ידעו לטפח קשרים ולגדוע אותם באותה מידה. הם היו אנשים מקסימים, אבל אימתם של קרוביהם אם משהו לא הסתדר.

כריכת הספר.

ואם צריך להגדיר את זה במילה אחת, קיסרי רומא היו בני אדם. הם היו אנושיים, כמו שאמרנו מקודם. הם חוו רגשות כמו כולם. הם התאכזבו, כאבו ושמחו באירועים שונים. זה לא היה בשליטתם. אז איך למרות כל זה, קיסרי רומא עדיין נחשבים למיתוס?

על זה מנסה לענות בארי שטראוס - פרופסור להיסטוריה ולימודים קלאסיים באוניברסיטת קורנל אשר מומחה לעימותים צבאיים - בספרו "עשרה קיסרים", שתורגם עתה לעברית בסדרת "הקיפוד והשועל", סדרה ששמה לעצמה להעלות שיח אינטלקטואלי חדש בישראל דרך מגוון ספרים, מתורגמים ומקוריים כאחד - שחלקם נסקרו בעבר מעל במת אתר זה, כמו הספר הגיאו-פוליטי "שנית לא תיפול", הספר המדעי-פילוסופי "האם העולם באמת קיים" וכן הספר ההיסטורי-פסיכולוגי "פחד, חרטה ומשאלת לב".


שטראוס מתחיל מההתחלה. הוא מספר לנו את הסיפור ממש מראשיתו. על אימוצו של אוגוסטוס בידי יוליוס קיסר, ה-קיסר בהא' הידיעה. על מאבקו לעמדת הקיסר, מאבקיו בסנאט וברחבי העולם, עד שהגיע להקמת האימפריה שלו, שהייתה גדולה כל כך שכבר לא יכל לנכס את כולה לעצמו.


הספר ממשיך עם עוד שמונה קיסרים שבחר שטראוס. הסיפורים שלהם נפרסים מולנו - אלה המזעזעים, אלה המזעזעים פחות, ואלה שהם דווקא סבבה. רומנטיקה, ארוטיקה, מסעות, בגידות, מלחמות, נאמנות, חברות והערצה לכוח נמצאים פה בערבוביה, ממש כמו אז. טרגדיה רומאית שמבוססת על המציאות.


את הספר חותם שטראוס עם סיפורו של הקיסר קונסטנטינוס. הקיסר העשירי של שטראוס הוא גם זה שהשפיע על חיינו הנוכחיים יותר מכל: מעדת יהודים פורשת שמנהגיה שונים, הפך קונסטנטינוס את הנצרות לדת של האימפריה הגדולה בעולם, דבר שמיצב את מעמדה הבינ"ל - עובדה שנשארה נכונה עד היום.


הספר של שטראוס הוא מבוא נהדר ללימודי רומא, אך לפעמים חושב שהקורא בקיא בנושא ומוריד מעצמו את מטלת הוספת הערות השוליים למקרים וסיפורים פחות מובנים וידועים. הספר נכתב מתוך ידע מעמיק עם המחקרים בנושא, ומצליח לספר את אחד הסיפורים הקשרים בעולם: סיפורה של רומא. ולמעשה, סיפורם של הקיסרים - לפחות עשרה מהם.


הערת מערכת האתר: הספר התקבל לביקורת מאת הוצאת דביר, בשיתוף סדרת "הקיפוד והשועל".

bottom of page