top of page

אפקט צ'רצ'יל: בוריס ג'ונסון כותב ביוגרפיה צבעונית

צ'רצ'יל - מה לא נאמר על האיש הזה. הוא אחד מגדולי המנהיגים בהיסטוריה, הוא הוביל את בריטניה במלחמת העולם השניה, מיוחסים לו ציטוטים אגדיים. הביוגרפיה "אפקט צ'רצ'יל", שנכתבה על ידי ראש ממשלת בריטניה הנוכחי (נכון לכתיבת שורות אלו...), בוריס ג'ונסון, מספרת את הסיפור של האיש הענק הזה בצורה מופתית.

אפקט צ'רצ'יל / בוריס ג'נסון - ביקורת
שם הספר: אפקט צ'רצ'יל: סיפורו של המנהיג ששינה את העולם
שם הסופר: בוריס ג'ונסון שם ההוצאה: סלע מאיר
מספר עמודים: 348 מחיר: 98 ש"ח

אפקט צ'רצ'יל היא לא ביוגרפיה קלאסית. בוריס ג'ונסון, שמתגלה ככותב מעולה עם חוש הומור מצוין, לא בחר באופציה הסטנדרטית של ביוגרפיה, אופציה של סדר כרונולוגי, התמקדות באירועים חשובים אולי, אבל יותר משעממים. ג'ונסון בחר להתמקד באישיות של צ'רצ'יל דרך סיפורים מחייו. בהומור המשובח שלו, באורח החיים הלא בריא בעליל שלו ובסיפורים הגבורה והאומץ הלא יאומן שלו מחזית הקרב. ג'ונסון בוחר להביא לקורא לא תיאור היסטורי יבש של האירועים בחייו של צ'רצ'יל, אלא להתמקד באישיות היוצאת דופן שלו. ג'ונסון מספר את הסיפור האישיותי של צ'רצ'יל, דרך המגוון הענק של הסיפורים המרתקים מחייו של צ'רצ'יל.


ג'ונסון מתגלה כמספר סיפורים מעולה. כשהוא מתאר את יחסיו של צ'רצ'יל עם אביו, הוא בוחר לא לנסות לנתח אותם, אלה פשוט מספר סיפור שלדעתו מייצג אותם בצורה נכונה, סיפור השעון: כשצ'רצ'יל החל ללמוד בבית הספר הצבאי בסנהדרט, אביו קנה לו שעון. באחד הימים צ'רצ'יל איבד את השעון בנהר שנמצא בבית הספר. תחילה צ'רצ'יל צלל במשך דקות ארוכות בנהר הקפוא בשביל לנסות למצוא את השעון, וכשל. לאחר מכן הוא ניסה לגרוף מעצור לנהר, וכשל. הסיפור נגמר כשצ'רצ'יל שכר מכספו האישי, כ-23 (!) חברים לספסל הלימודים, וביחד הם עצרו את זרימת הנהר. השעון נמצא.


וכך הספר ממשיך לו, עם עשרות סיפורים שמלמדים בצורה מעולה את אישיותו של צ'רצ'יל וחלק מפועלו. הוא מגיע גם לציטוטים האגדיים שלו, ומגלה שחלקם לא נכונים (אני בוחר להמשיך לייחס אותם לצ'רצ'יל). גם ליחסים הלבבים שלו עם המטפלת מהילדות שלו, היחסים המורכבים עם אמו שנחשבה לאחת הנשים היפות בבריטניה, וגם לאשתו קלמטיין.

סגנון הכתיבה של ג'ונסון לא פחות ממעולה. הוא נמנע מניסוחים מסורבלים, כאלה שבביוגרפיה אחרת של צ'רצ'יל, "צ'רצ'יל: שיעור בגדולה" של ג'פרי בסט, יש בשפע. חוש ההומור שלו מעולה, ועם אישיות מרתקת כמו צ'רצ'יל זה פשוט עובד טוב. הספר קליל לקריאה, מנוסח בצורה מעולה ובשפה מודרנית.

bottom of page